Onderwijs

een mooie basis voor iedereen
obs Samen Een - header

De Basis van ons onderwijs

We besteden veel aandacht aan de basisvakken – zoals taal en rekenen – omdat we weten hoe belangrijk een solide fundament is. In de klassen wordt gewerkt op minimaal 3 niveaus, zodat ieder kind de begeleiding krijgt die hij/zij nodig heeft. Voor sommige kinderen is deze differentiatie niet voldoende. Dan wordt er overgegaan op verdiepende stof of een eigen leerlijn binnen de groep. Ons doel is dat ieder kind zich kan ontwikkelen naar gelang zijn/haar eigen capaciteiten. Wel moet ieder kind naar eigen mogelijkheden het aanbod van groep 8 doorlopen.

De reken en taal ontwikkeling van ieder kind wordt gevolgd door middel van methodegebonden toetsen en de toetsen van het CITO leerlingvolgsysteem. Deze gegevens worden weggezet in analyses en plannen. Elke leerkracht is voldoende op de hoogte van effectief reken en taalonderwijs. Deze deskundigheid wordt vergroot middels gesprekken met de intern begeleider en in team overleggen.

obs Samen Een - Ouders

‘Werken bij Samen Een geeft mij energie, omdat …

we samen uitdagingen durven aangaan en vertrouwen hebben dat het lukt.

Britt
Groep 3

Thematisch onderwijs

We vinden we het essentieel dat al de basiskennis die de kinderen opdoen ook echt tot leven komt en begrijpelijk en herkenbaar is. Dat doen we door op thematische en projectmatige manier met de kinderen te werken. Op die manier plaatsen we het onderwijs binnen betekenisvolle situaties en spelen we in op de belevingswereld van de kinderen. Dat zorgt er voor dat het ‘dichtbij’ voelt en de kinderen er meer in op kunnen gaan. Zo blijft de stof de kinderen bij!

Iedere 6 weken staat er een nieuw thema centraal (zoals; energie, kunst, Europa, geloof, milieu), waar we iedere middag aan werken. Daarbij is het streven om zoveel mogelijk de omgeving te betrekken bij de school, door bijvoorbeeld gastdocenten de klas in te halen (denk aan ouders die vertellen over hun beroep!), of door met de kinderen op pad te gaan (denk aan een bedrijf in de buurt).

Mindset

Wij geloven in de groeikracht van elk mens en dat is meteen ook de kern van ons onderwijs: het leerproces van het kind staat centraal. Zo kunnen we zeggen ‘het proces is belangrijker dan het resultaat’, omdat juist al de stappen in het proces zo leerzaam en waardevol zijn! Wij noemen dat de ‘groei mindset’. Het idee dat uitdagingen leuk zijn en dat het maken van fouten niet erg is en er júíst bij hoort. Dat doorzettingsvermogen vruchten afwerpt, dat feedback krijgen leerzaam is en dat het voldoening geeft wanneer je weer een nieuwe stap hebt gemaakt!

Ons streven is dat de kinderen zichzelf deze groeimindset eigen maken. We betrekken ze bij hun eigen leerproces wat ervoor zorgt dat ze zich bewust worden van hun eigen ontwikkeling. Dit is extra van belang omdat elk kind uniek is, met eigen kwaliteiten, met een eigen leer- en ontwikkelervaring en dus met een eigen pad; “Wat heb jij nodig om te groeien?”. Zo leren kinderen zelfkritisch te zijn en actief bezig te zijn met vragen als ‘Wat kan ik al goed?’, ‘Wat vind ik nog lastig?’, ‘Wat is mijn uitdaging?’, ‘Hoe kan ik dat aanpakken?’ en ‘Wat is de volgende stap?’.

In onze optiek is dat ’leren’ en leren doe je je hele leven, dus geloven wij dat deze groeimindset zeer waardevol is.

Zo zegt ons team eigenlijk unaniem; ‘Er is niks mooiers dan het enthousiasme van kinderen wanneer ze iets nieuws leren!’.

Portfolio

Door de ambitie: ‘Leerlingen zijn medeverantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling.’ werken wij met het portfolio. Het portfolio is een verzameling van ’bewijzen’ die laat zien welke groei een kind heeft doorgemaakt. Volledig maatwerk, helemaal uniek per kind, want; door aandachtig samen met het kind te bedenken wat en waarom iets in het portfolio komt, leert het kind te reflecteren op het eigen leerproces. Hierdoor worden de kinderen niet vergeleken met andere kinderen, maar met zichzelf. En hoe leuk is het dat je kind tijdens het portfoliogesprek zelf aan jou vertelt hoe het gaat op school!? Toetsen worden gezien om het leerproces inzichtelijk te maken en is  geen doel op zich.

Kopie van DSC3073
Sfeer foto alg7

Pedagogisch klimaat

Het team van Samen Een werkt samen aan de preventie van gedragsproblemen. De leraren zijn in het dagelijks onderwijs in de klas vooral gericht op proactief pedagogisch handelen. Hierbij stimuleren zij in alle situaties gewenst gedrag bij alle leerlingen. Dit doen zij door:

  • Heldere gedragsverwachtingen in iedere onderwijssituatie te hanteren
  • Gedragsverwachtingen te visualiseren per onderwijssituatie
  • Het positief bekrachtigen van gewenst gedrag
  • Duidelijk en consequent reageren op ongewenst gedrag in de klas en op school
  • De wijze waarop de klas en school is ingericht en georganiseerd

Door gezamenlijk te werken aan de visie, de kernwaarden en de doelen ontstaat er draagvlak en wordt richting gegeven aan het handelen van alle betrokkenen in de school. Het leidt tot regels en afspraken die gedragen worden, die iedereen kent en waar iedereen elkaar op kan aanspreken.

Taakspel

Voor iedereen moet de school een veilige en vertrouwde omgeving zijn, waar je met plezier naartoe gaat. Een open en respectvolle houding naar elkaar is daarom van groot belang. Waar normen en waarden geschonden worden, grijpen we in. Discriminatie of pestgedrag wordt niet getolereerd. We zijn hier alert op en doen er alles aan dit te voorkomen.

Alle groepen (met uitzondering van de groepen 1 en 2) spelen taakspel. Taakspel is een spel dat aanvankelijk bedoeld is de werkhouding van kinderen te verbeteren. Het wordt gespeeld tijdens de lessen. Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar taakspel en hieruit bleek dat taakspel sterk anti-pesten werkt. Dit komt omdat de kinderen als groep worden beloond voor het ‘goede’ gedrag dat ze laten zien. Kinderen helpen elkaar om zich aan de regels te houden. De inspectie heeft taakspel goedgekeurd als anti-pestmethode. Alle leerkrachten hebben scholing gevolgd of volgen op dit moment scholing.

Pestprotocol

Op school hanteren we een visie en beleid ‘veilig klimaat’. Hierin staat beschreven hoe we pestgedrag voorkomen, hoe het wordt gesignaleerd en hoe we erop handelen. In het pestprotocol staan afspraken over het geven van sociale vaardigheidstrainingen en over de begeleiding van kinderen die worden gepest. Het protocol wordt besproken binnen het team en de MR.